Friday, March 11, 2011

Aku, Metro Driving dan JPJ.. (part 2)..aku gagal lagi..

Boleh pulak ada part2 citer aku ni..memang! sebab cerita lum habis.. Setelah gagal kali pertama, aku mengambil keputusan untuk ulang lagi ujian tu!..pergi lagi sesi latihan, after lebih kurang 2-3 minggu, saya kembali menduduki ujian memandu.. Ya Allah, kali ni lagi teruk debaran aku, bertambah-tambah gugup dibuatnya.. mula-mula konon kena sesi pagi, elok sampai turn aku.. JPJ pulak nak berenti rehat, memang dah pukul satu dah time tu pun.. Aku memang dah tak lalu nak makan tengah hari , dah tak rasa lapar pun dek kerana gugup.. terus pegi surau dan solat.. sesi bersambung lebih kurang pukul 2 ptg..aku kembali ke trek.. hehehe.. dgn gugup yg tidak terhingga.. berjaya pada bukit, tiba dekat parking..kadar gelabah mula meningkat..ditambah pula dengan suara JPJ perempuan yang sangat nyaring memberi isyarat supaya keluar dari parking.. akhirnya terlebih time, dan telah melanggar sedikit tiang hadapan.. AKU GAGAL LAGI..

Itu bahagian satu,.. pergi pulak ke bahagian kedua.. Yes! aku dapat kereta kancil untuk menjalankan ujian jalanraya. Gugup masih dalam keadaan terkawal, perjalan di teruskan.. tapi malang, sekali lagi aku langgar garisan bebelang putih yang sama. Pegawai JPJ tu siap lukis lagi untuk aku garisan bebelang tu dan menerangkan kenapa aku gagal.. AKU GAGAL LAGI.. sedihnya, masuk ni kali ke2 la, aku gagal ujian memandu.. tak pa aku pasrah, mungkin belum cukup keyakinan aku untuk memandu. JPJ biasanya memandang tahap keyakinan kita ketika memandu, bukan menggelabah tak tentu hala macam aku.. kembali ke kampus dengan hati hampa..

Yang aku tak puas hati kenapa orang lain,ada yang siap pegawai JPJ ajar masuk gear lagi boleh lulus..tak pa, ada masa lagi, aku boleh cuba lain kali.

Sekarang lebih kurang 8 bulan berlalu,..lama betul masa aku ambil untuk menenangkan diri sebelum mengambil ujian semula. aku dah renew lesen L aku, dengan semangat baru, aku belajar kembali memandu bermula Ahad lepas.. keyakinan aku ada sedikit pertambahan sedikit, dengan bantuan cikgu yang tak tido..Alhamdulillah, cikgu cakap, aku dah boleh memandu senenarnya, tapi aku kena sentiasa relax, jangan gelabah, cepat buat keputusan.. seelok-eloknya aku kena biasakan diri memandu, selain dari belajar di kelas memandu, supaya keyakinan lebih baik dan tidak gelabah ketika ujian nanti, kata cikgu, kalau hanya dengan belajar di kelas seminggu sekali, gugup awak tak akan hilang.

1 comment:

  1. dah lulus ke sekarang. . lebih kurang mcm cerita saya :'( takpa. .usaha tangga kejayaan

    ReplyDelete