Sunday, September 11, 2011

Hari Raya di Betong, Thailand (Raya Pertama)

Tahun ini kami beraya di Kampung Kapas Salam , Betong, Thailand.. Kali ini kali ke4, aku beraya di Thailand.. kalau tak berjodoh dengan My Darling, tak merasa beraya di luar negara..hehehe.. Ibu mertua berasal dari Thailand.. Tapi sekarang sudah menjadi warganegara Malaysia.. Tok (ibu kepada ibu mertua) masih sihat, dan setahun sekali sahaja kami berkesempatan menjenguk tok di sana.. Ramai lagi ahli keluarga mak yang yang lain yang menetap di sana.

Sambutan Hari Raya yang aku rasakan agak sedikit berbeza berbanding di Malaysia.. sambutan Hari Raya mereka sangat sederhana, tetapi tetap meriah.. Apa yang berbeza :

1) tak dengar lagu-lagu raya yang berkummandang n tak dapat tengok rancangan tv yang best2 sempena hari raya, sebab kat sana dapat siaran Siam jer..hahaha (tapi bagusla, bukannya kita beraya dan dengar lagu n tengok tv, sebaliknya kena ziarah-menziaran n bermaaf-maafan)

2) Kuih-kuih raya beraneka jenis tak banyak macam kat tempat kita, (betol jugak, tak lah membazir mcm tempat kita). Tapi ibu mertua ada juga bawakan kuih-kuih dari Malaysia.

3) pakaian diorang memang sakan-sakan, meletop, macam pengantin pun ada terutama golongan remaja. (tak pula ambil gambar diorang). Tapi yang paling aku suka, semuanya menutup aurat dari kecil sampai lah dewasa.. Alhamdulillah..

4) persiapan untuk rumah dan makan-makan semua diasiapkan lebih awal, time kami sampai sebelum berbuka tu, lemang dan kari daging semua dah siap..kalau kat tempat kita malam-malam raya lah yang paling sibuk.. Aku dan biras cuma tambah menu, kami masakkan sedikit rendang daging di malam raya..

5) Suasana malam raya tenang, tapi kedengaran juga hingar-bingar bunyi mercun dan bunga api.. teringat suasana malam-malam Raya di Malaysia..

6) Paling best, pusing beraya ke rumah sanak saudara, pakat naik kenderaan 4x4 atau kat sini kitaorng panggil renjer.. kat Malaysia tak dapat ler naik macam ni, adalah menjadi satu kesalahan, ada penumpang di bahagian belakang..




Itu sahaja yang membezakan raya di Malaysia dan raya di Thailand.. Yang lain tetap sama. Kita semua umat yang sama.. Begitulah raya bagi penduduk minoriti, di negara bukan Islam.. Alhamdulillah raya tetap disambut dengan penuh kesyukuran dalam suasana aman tanpa kerisauan, kerana Betong bukanlah kawasan bergolak seperti di Yala dan selatan Thailand yang lain.
Kesederhanaan membuatkan kita lebih bersyukur dan menghargai kehidupan kita.
apa-apa pun, Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri.

video

Selamat Hari Raya dan Selamat Hari Merdeka..

Hari Raya Aidil Fitri tahun ini jatuh pada hari Selasa bersamaan 30 Ogos 2011 dan keesokkannya adalah Hari Merdeka negara kita Malaysia.. Kami pulang ke kampung seawal 27 Ogos 2011 jam 2.00a.m.. bagi mngelakkan kesesakkan jalanraya.. Alhamdulillah kami langsung tak menempuh jem.. Tahun ni giliran beraya bersama keluarga sebelah suami dahulu.. tapi perjalanan kami pulang ke Penang dahulu, sebab nak tumpangkan Si Memey di rumah mak dan hantar langsir-langsir yang dah siap. Persiapan raya tahun ni agak kelam kabut, aku tak dapat nak buat kuih raya, hanya sempat buat cornflake madu, gara-gara sibuk dengan langsir.. baju raya pun beli yang dah siap, dari se kecik hingga lah si ayah.. konon nak jahit sendiri dah beli kain pun.. tapi tak sempat..
Di kesempatan balik ke Penang, sempatla berbuka bersama keluarga dan sempat berbuka bersama kawan2 lama..
Hari Isnin 29 Ogos 2011, kami bertolak ke Grik dalam perjalanan untuk bertolak ke Betong, Thailand.. untuk berbuka puasa hari terakhir bersama keluarga sebelah suami dan ibu mertua. Kami bertolak dari grik bersama adik-adik ipar dan ibu mertua yang bertolak dari Sungai Siput..
Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya dan Selamat Hari Merdeka buat semua..

Rezeki Ramadhan.. Tempahan Langsir..

Hari ni dh 17 Syawal pun, baru nak update blog..al maklumlah sepanjang ramadhan sibuk jahit langsir.. orang sibuk beribadat, aku sibuk jahit langsir.. walaupun baru langkah permulaan, Alhamdulillah ada juga yang memberi aku kepercayaan untuk menyiapkan langsir seperti yang diminta, tak banyak pun, tapi Alhamdulillah.. untuk ahli keluarga dan seorang sahabat kakak.. dalam tak banyak tu pun, tak tido mlm juga aku dibuatnya..gara-gara last minit baru nk pulun buat.. aku dapat menyiapkan untuk 4 tuan rumah..

Langsir tingkap dan pintu gerbang umah kakak..

tak sempat dah nk letak reben bagi menyerikan langsirnya..


Langsir mak mertuaku..
Pun tak sempat nak kemaskan dengan reben n pengikat langsir..

Ada dua lagi tak sempat n lupa nak ambil gambar.. Langsir rumah mak dan kawan kakak.. nnti dah ada gambar saya update lagi..
Usaha jahit langsir masih di teruskan.. ada seorang kawan nak saya sipakan langsirnya dalam minggu ni, tapi belum dapatkan kain.. Insyaallah by minggu depan dah leh siap..
Sesiapa yang berminat untuk menempah langsir boleh juga menghubungi saya, tak kira untuk hari raya atau yang nak masuk rumah baru..
Insyaallah, perancangan saya adalah untuk lebih serius dalam bidang jahitan, lepas ni nak belajar jahit baju, sarung kusyen dan bantal, table runner, cadar or selimut dan sebagainya.. Insyaallah..doakan kejayaan saya wahai kawanku..