Monday, February 28, 2011

Aku, Metro Driving dan JPJ..


Hahaha..macam tajuk drama/novel la plak.. bukan apa saya hanya ingin berkongsi pasal pengalaman saya belajar memandu dan mengambil ujian memandu. saya memilih Metro Driving Academic sebagai sekolah yg akan mengajar saya memandu kerana ia mempunyai pakej sampai lulus, dan sekolah memandu yang sangat popular masa kini. saya mengunjungi pejabat Metro Driving cawangan Puchong Utama. Seorang kerani memberi penerangan dan saya terus mendaftar pakej sampai lulus RM1269, dengan membayar pendaftaran sebanyak RM150.00. Seminggu kemudian , saya dikehendakai menghadirkan diri ke kampus Metro yang terletak di Kampung Melayu Subang. Agak jauh dari Puchong, tetapi memang di situ saja Kampus Metro Driving untuk calon-calon Lembah Klang, kampus baru yang lebih dekat dari rumah saya belum lagi beroperasi pada waktu itu, iaitu yang terletak di Bndar Bukit Puchong 2. Tak perlu risau, diaorang datang ambil dan hantar kita balik.

Bermulalah sesi pembelajaran saya, kelas yang pertama KPP (kurikulum pendidikan memandu) 5 jam, ujian teori berkomputer 50 soalan-lulus, kursus modul 6 jam (belajar mengenai kereta, 3-jam teori, 3-jam amali), masa ni dah try2 memandu kereta. seminggu kemudian setelah mendapat lesen L, sesi belajar memandu pun bermula. 2 minggu awal jer, dapat cikgu yang best, minggu ke3 dan seterusnya, aku dapat cikgu (instructor) yang kurang best, sebab dia SUKA TIDO!!!... "cikgu suka tido, hari2 cikgu tido".. dia ok, ajar ok.. kadang2 belajar kat jalan raya, dia tido sepanjang jalan, cikgu oh cikgu..bila saya tanya , macam mn ni cikgu, saya bawa dah ok ker, dia jawab, ok dah ni.. cukup 8 jam belajar,..aku amik pra ujian (QTI), so, saya layak ambil ujian sebenar.

Sesi yang sangat mendebarkan, Ujian amali 1 & 2 ( bah 1-ujian bukit, parking dan 3 penjuru, bah 2-ujian jalanraya). Nasib tak menyebelahi, bukit ok, parking pulak tak ok, habis. lepas tu, ujian jalan raya, alamak, dapat kereta VIVA, yang tak pernah2 pandu, lain dari kancil, masa pergi ok, time balik saya dah gagal, langgar belang2 putih dan terhegeh-hegeh tukar lorong, sampai kenderaan belakang saya brek emergency, tapi saya dibenarkan memandu balik ke kampus, biasanya pegwai JPJ tersebut yang akan pandu balik kenderaan kita. Hampas, 2-2 bahagian saya gagal..

No comments:

Post a Comment