Friday, May 20, 2011

2 hari 1 malam di Kuala Terengganu..

Rasa macam mimpi saja, sekejap sangat dan tak puas rasanya menikmati percutian buat pertama kali sejak mendirikan rumah tangga. Kira ini honeymoon kitaorang ler ni..hehe.. honeymoon bersama 2 anak.. sebelum ni belum ada rezeki nak pergi bercuti, percutian kali ini merangkap hadiah hari jadi ros yang ke-30. Tanpa dirancang lebih awal, dalam hati ros ada jugak terdetik nak ajak suami pergi bercuti, tapi tak dapat nak suarakan sebab selalunya dia yang keluarkan budget, kita ni mengikut jer, maklumlah orang tak der income.. Hari Isnin 9 Mei, tetiba dapat mesej dari suami, ajak bercuti ujung minggu itu juga.."seperti orang mengantuk disorongkan bantal" la masa tu. Suami suruh ros servey, dan cari tempat percutian yang menarik yang ingin ros pergi di internet. Ros hanya terfikir Terengganu, negeri yang tak pernah ros jejak lagi, begitu juga dengan suami dia juga bersetuju untuk ke negeri yang sama. Web site http://www.cuti.com.my/ banyak membantu. Dari situ kita boleh servey tempat percutian yang ingin kita kunjungi mengikut negeri.

Akhirnya kami memilih Sutra Beach Resort, Merang, Terengganu. Ros telah menghubungi pihak resort dan "booking" bilik untuk 14 & 15 Mei.. Turut serta bersama kami ada adik ipar saya bersama isteri dan seorang anak..Tengok gambar di websitenya memang cantik, dan fee yang berpatutan, tapi tiada pakej yang ditawarkan, hanya disediakan satu kali breakfast. Fee untuk 2 hari satu malam tersebut adalah sebanyak RM210.00. Boleh ler, check in pukul 3 ptg, 14 mei, check out pukul 12 tghhr, 15 mei.

Sungguh tidak terpikir untuk bertolak ke sana dari malam lagi, kitaorang dah rugi setengah hari on the road jer, kalau tidak dah boleh bersiar-siar sekitar Kuala Terengganu dari pagi sabtu sehinggalah time check in..Itulah orang cakap, benda tak rancang awal-awal, macam tu lah jadinya. Kami bertolak dari rumah lebih kurang 6.30 pagi. Setelah menempuh perjalanan hampir tujuh jam, suami ros memandu berganti-ganti dengan adiknya, akhirnya kami sampai ke Kuala Terengganu, sepanjang perjalanan melalui persisiran pantai, kami di sambut dengan suasana pantai yang sangat indah dan mengujakan..hehehe..Destinasi pertama kami di Kuala Terengganu, ialah masjid Kristal, sempat pusing2 dan ambil gambar, time tu dah dekat pukul 2 ptg..

Selepas meninggalkan Masjid Kristal, pusing2 cari tempat makan, rata-rata banyak kedai atau gerai makan di sana banyak yang tutup sebab hari sabtu adalah cuti ujung minggu bagi mereka , oleh kerana kelaparan, kami singgah di kedai nasi ayam tepi jalan menghala ke Resort, ntah apa nama kedai tu, terletak beberapa meter selepas melalui Airport, kira-kira beberapa KM sebelum sampai persimpangan UMT dan UniSZA.. Bila sudah kenyang, perjalan di teruskan ke Resort.. Akhirnya lebih kurang 3.30 Ptg kami check in di Sutra Beach Resort. Melepaskan penat sebentar, baring-baring sekejap, anak2 dah mula tak sabar nak mandi laut.. tukar uniform dan menuju ke pantai.

Selesai mandi laut, menuju ke kolam pula, anak2 la yang paling seronok main air, di pantai main pasir..di kolam masing2 dah menggigil kesejukan, angin sepoi2 bahasa dari laut sangat mendinginkan.. Alhamdulillah cuaca sangat baik, walaupun dalam perjalanan dari Masjid Kristal tadi, hujan sedikit, tapi bila sampai di Resort, cuaca sangat baik, tak panas sangat.. Selesai mandi kolam, balik bilik, mandi dan tukar pakaian, bersedia untuk keluar cari makan for Dinner.
Dengan bantuan GPS kami menuju ke Pantai Telok Ketapang seperti mana yang di 'suggest' kawan2 tempat yg sesuai nak makan seafood goreng yang bersalut tepung.

Keesokan harinya, 15 Mei, Seawal 7.30 kami sekeluarga sudah bersiap untuk breakfast, kami menuju ruang makan di resort, makanan yang disediakan, biasa2 saja, tiada makanan yang unik..mee goreng, roti canai, nasi lemak, dan berbagai lagi.. Selepas sarapan, jalan2 kawasan resort samabil menikmati pancaran matahari pagi dan suasana pagi yg cukup indah.. anak2 ingin mandi kolam lagi.. Layan karenah anak2, hampir pukul 11pagi, pagi bersiap2 untuk check-out.. Selepas semua urusan check-out selesai, kami menuju ke Seberang Takir, untuk membeli keropok lekor..Selepas 1 jam lebih menunggu keropok lekor, perjalanan diteruskan ke Bandar Kuala Terengganu, makan tengahhari di warong berhampiran dengan Dataran Shah Bandar, menuju ke Pasar Payang untuk membeli buah tangan untuk di bawa pulang. Selesai membeli-belah, disebabkan kepanasan dan keletihan, kami menuju jalan untuk pulang.. huhuhu.. kenapa la terus pulang.. kenapa tak pusing2 Dataran tu dulu.. tak berbaloi rasanya pergi jauh-jauh, tapi tak sempat nak berjalan-jalan.. Tuntutan kerja, adik ipar ros keesokan harinya menjadi slah satu faktor untuk cepat pulang.. jalan pulang melalui, kawasan ladang kelapa sawit, tidak lagi di persisiran.. jaraknya lebih dekat berbanding jalan tepi laut..tapi tiada lagi permandangan indah, hanya ladang kelapa sawit.. Goodbye Terengganu, Insyaallah, kalau panjang umur, ada rezeki, kami samapi lagi.