Sunday, September 11, 2011

Hari Raya di Betong, Thailand (Raya Pertama)

Tahun ini kami beraya di Kampung Kapas Salam , Betong, Thailand.. Kali ini kali ke4, aku beraya di Thailand.. kalau tak berjodoh dengan My Darling, tak merasa beraya di luar negara..hehehe.. Ibu mertua berasal dari Thailand.. Tapi sekarang sudah menjadi warganegara Malaysia.. Tok (ibu kepada ibu mertua) masih sihat, dan setahun sekali sahaja kami berkesempatan menjenguk tok di sana.. Ramai lagi ahli keluarga mak yang yang lain yang menetap di sana.

Sambutan Hari Raya yang aku rasakan agak sedikit berbeza berbanding di Malaysia.. sambutan Hari Raya mereka sangat sederhana, tetapi tetap meriah.. Apa yang berbeza :

1) tak dengar lagu-lagu raya yang berkummandang n tak dapat tengok rancangan tv yang best2 sempena hari raya, sebab kat sana dapat siaran Siam jer..hahaha (tapi bagusla, bukannya kita beraya dan dengar lagu n tengok tv, sebaliknya kena ziarah-menziaran n bermaaf-maafan)

2) Kuih-kuih raya beraneka jenis tak banyak macam kat tempat kita, (betol jugak, tak lah membazir mcm tempat kita). Tapi ibu mertua ada juga bawakan kuih-kuih dari Malaysia.

3) pakaian diorang memang sakan-sakan, meletop, macam pengantin pun ada terutama golongan remaja. (tak pula ambil gambar diorang). Tapi yang paling aku suka, semuanya menutup aurat dari kecil sampai lah dewasa.. Alhamdulillah..

4) persiapan untuk rumah dan makan-makan semua diasiapkan lebih awal, time kami sampai sebelum berbuka tu, lemang dan kari daging semua dah siap..kalau kat tempat kita malam-malam raya lah yang paling sibuk.. Aku dan biras cuma tambah menu, kami masakkan sedikit rendang daging di malam raya..

5) Suasana malam raya tenang, tapi kedengaran juga hingar-bingar bunyi mercun dan bunga api.. teringat suasana malam-malam Raya di Malaysia..

6) Paling best, pusing beraya ke rumah sanak saudara, pakat naik kenderaan 4x4 atau kat sini kitaorng panggil renjer.. kat Malaysia tak dapat ler naik macam ni, adalah menjadi satu kesalahan, ada penumpang di bahagian belakang..




Itu sahaja yang membezakan raya di Malaysia dan raya di Thailand.. Yang lain tetap sama. Kita semua umat yang sama.. Begitulah raya bagi penduduk minoriti, di negara bukan Islam.. Alhamdulillah raya tetap disambut dengan penuh kesyukuran dalam suasana aman tanpa kerisauan, kerana Betong bukanlah kawasan bergolak seperti di Yala dan selatan Thailand yang lain.
Kesederhanaan membuatkan kita lebih bersyukur dan menghargai kehidupan kita.
apa-apa pun, Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri.

video

No comments:

Post a Comment