Monday, February 14, 2011

dilemaku, siswazah-suri rumah tangga


Hari ni saya ingin berkongsi pendapat saya mengenai siswazah yang tidak bekerja, atau lebih tepat siswazah yang menjadi suri rumah tangga macam saya. Bagi saya, seorang siswazah yang tidak bekerja dan menjadi suirumah tidak boleh dianggap sebagai siswazah menganggur. Selepas saya tamat pengajian, dalam bidang perakaunan di Universiti Teknologi Mara, Shah Alam, selepas beberapa bulan, saya telah dipinang buah hati. selepas 4 bulan bertunang, jodoh pulak sampai.. pada mulanya, konon nak cari keja la, lepas habis belajar sementara tunggu konvo..alih2 jodoh sampai dulu, banyak gak dok dengar orang kampung do bisik2 (mengata).."huhh, belom keja, dah sibuk nak kawin, esok dah kawin, dah anak, mesti tak keja dah la tu." memang! mungkin kata2 orang sekeliling tu satu doa, selepas berumahtangga , mengandung, masa mengandung dah terbantut usaha cari keja, lepas tu, bersalin, lepas bersalin konon nak tunggu anak besar skit baru nak kerja, tak sampai umur anak enam bulan, Alhamdulillah..rezki, ada juga mulut berkata.."amboi, mengandung pulak, anak dok kecik lagi".. sabar jer! biarlah apa orang nak kata.. selepas bersalin anak kedua, usaha mencari kerja diteruskan. Ada pulak seorang kawan yang recommand Jawatan Kontrak di Pejabat Kerajaan di Putrajaya. Alhamdulillah, saya dapat kerja, dan telah menempatkan anak2 di Nursery dengan berat hati. Standardla, nursery, anak2 saya bersilih ganti sekejap selsema, sekejap sihat, lepas tu demam, lepastu , selsema dan demam dan selsema dan demam, dan sampai kemuncak dua-dua nak saya kena masuk wad, akibat jangkitan paru-paru yang biasa terjadi pada kanak2 iaitu pneumonia. Selepas 7 bulan, kotrak pun tamat. Kembali, jadi suri rumah.

Masa pun berlalu, saya terus menjadi surirumah tangga, memang niat dalam hati nak bekerja nak membantu keluarga dan membayar hutang PTPTN yang ntah bila akan langsai. Usaha dan usaha apply sana dan sini (kadang2 secara pelahan, kadang secara extrim- cari keje), sementara dapat keje, ambil lesen memandu (kita citer pasal lesen di post yang lain ek),setelah hampir setahun tak dapat keje, Alhamdulillah dapat..tapi kali ni jauh pulak sampai terpaksa tukar 3 bas.. saya hanya bertahan sebulan, maybe orang lain boleh tahan, tapi saya tak boleh tahan..(kisah ulang alik naik bas pegi keje kat pos lain lg ek). Akhirnya, dengan berat hati, saya mengambil keputusan untuk berhenti kerja. Suri rumah kembali. Memang best jadi suri rumah , dapat jaga dan besarkan anak sendiri, dapat uruskan suami dan rumah sebaik mungkin. Tapi yang tak bestnya, tak ada duit sendiri semuanya bergantung kepada suami. Bila difikirkan, jadi suri rumah smapi bila-bila pun nak, tapi dengan tiada pendapatan susah jugak kalau tak bekerja. Tengok kawan2 lain semuanya bekerjaya dan boleh miliki kereta sendiri.

Tetapi, sekarang suri rumah pun dah mampu jana pendapatan tambahan terutamnya dengan adanya, internet di rumah, contohnya dengan membina blog pun sedikit sebanyak, pendapatan boleh diraih, ada juga suri rumah yang membuat buiness secara online, dan membuat business kecil-kecilan dari rumah. Kak red, (redmummy.com) pernah juga menasihati saya agar belajar bina blog sendiri, biar pun kita hanya dok di rumah , tapi kita boleh jana pendapatan. Sekarang saya masih tidak berhenti untuk mencari kerja, dalam masa yang sama, saya tetap mencari peluang lain untuk saya berjaya, walaupun sebagai suri rumah. Umur dah mencekau 30 an dengan pengalaman kerja yang kurang.. mungkin salah satu faktor sukar dah nak dapat kerja. nasihat untuk rakan senasibku dan untuk diriku. Wahai siswazah suri rumah tangga, jangan la engkau berputus asa, sabar dan jangan berhenti berusaha..rezeki itu ada dimana-mana, cari lah ia.. dan sentiasa memohon dariNya agar diberi kekuatan sentiasa.

No comments:

Post a Comment