Thursday, April 21, 2011

Hobi : The Red Orchid


Hobi saya yang kadang-kadang jer layan, menanam pokok. Antara kemestian pokok yang mesti ada di rumah kita, ialah pokok daun kari, pokok serai, kunyit, daun pandan, kesum dan cili padi..itu semua saya dah tanam, ada yang dalam polibag dan di atas tanah., bukannya apa, jimat, tak payah beli! Saya baru berjinak-jinak menanam pokok berbunga dan dedaun untuk hiasan lanskap rumah, semangat berkobar-kobar lagi apabila rumah baru akan siap tidak lama lagi, dah stanby tanam pokok-pokok yang cantik, macam ler kawasan rumah tu luas sangat..hehehe.. bukan aper seronok tengok bila hasil tanaman kita menjadi, nak-nak pula pokok yang susah dan rumit penjagaannya. Contoh pokok orkid, sebenarnya saya tak berapa minat dengan orkid, memang cantik, tapi tak pernah terfikir nak tanam orkid. Ini semua bermula selepas saya dan biras bersama ibunya seorang peminat bunga pergi ke Pesta Bunga Putrajaya, kira-kira 8 bulan yang lalu iaitu pada Julai 2010, ibunya berkenan untuk membeli bunga orkid yang ketika itu murah, 2 pokok RM30.00, dia mengajak saya untuk beli, masing2 seorang satu pokok.. akhirnya saya pun beli. Memang berbunga masa tu, cantik warnanya, merah!.. bila bawa balik ke rumah, habis jer bunga tu langsung ia tak berbunga lagi, sedangkan orkid makcik dan 3 kali berbunga, hmm memang sah, aku tak pandai tanam dan jaga pokok orkid, sampai la bulan lepas, ia telah mengeluarkan kudup bunganya.. wahhh menjadi juga saya tanam dan jaga. Bukannya apa, orkid ni payah sikit, matahari tak boleh lebih, medium tanaman tak sama dengan pokok lain..Ikut pesan makcik, ko kena bajakan dengan baja bunga selalu, insyaallah dia berbunga..! Hmm lepas ni, boleh tambah variasi orkid lagi..

No comments:

Post a Comment