Monday, April 11, 2011

Hobi : Mari menjahit


Assalam, kembali pada asal, saya bebas menjalankan aktiviti kesukaan saya, setelah pencen dari menjadi baby sitter...hahaha.. Ada masa dan ruang untuk sambung aktiviti menjahit.. Hari ni, taruk minyak sikit kat mesin tu, baru lancar sikit perjalanannya, maklumlah mesin lama, mesin jenama METIK guna kaki..kepunyaan ibu mertua yang sudah tidak digunakan lagi, diangkut oleh husband ke mari semasa kami pulang ke kampung tempoh hari. Berkobar-kobar akak nak menjahit ni, kat rumah ada day curtain yang lama dah saya beli dan potong tapi belum berjahit.. aktiviti pemanasan mesin, kita jahit yang simple2 dulu, mudah jer jahit langsir untuk sliding door, straight jer!.pagi tadi dah terhasil 1 dari sepasang day curtain untuk sliding door rumah saya.. tengok ada masa free leh sambung lagi.. sikecik dua orang ni suka benor tengok saya menjahit, sibuk pulak dok usik2 mesin yang tengah bergerak, risau jugak, bahaya jugak mesin tu..
Insyaallah saya bercita-cita nak kembangkan bakat menjahit dengan belajar membuat beraneka bentuk langsir, scallop, romand blind, dan banyak lagi..sekarang tengah berjinak-jinak dapatkan nota jahitan dari kak ina http://kelaslangsir.blogspot.com/ . Bukannya apa prepare langsir untuk rumah baru jugak sebenarnya ni..hehehe..Ada sikit la pengalaman ambil tempahan langsir masa tunggu result SPM suatu ketika dahulu, minat menjahit datang dari ibunda tercinta, yang dulu rajin menjahit.. Jahit baju kurung sendiri pun saya dah pernah cuba, ibunda yang ajarkan. Ibunda sekarang sibuk dengan perusahaan rempeyek bersama kawan-kawannya di bawah kelolaan Pusat Urus Zakat..so, dia tak lagi menjahit, mata pun dah kurang tajam macam dulu. Dapat ibunda mertua pula seorang tukang jahit di Perlop 2, Lasah, Sungai Siput. Ibunda mertua dah ada mesin SINGER yang baru yang lebih praktikal, so dia wakaflah mesin lamanya kat menantunya ni, nak wakaf untuk anak sendiri, semuanya lelaki.. terima kasih ibu-ibuku.. insyaallah mesin mak takkan jadi tukun (bak kata husband, "bwk blk ni, jgn jd tukun dah")..hehehe.. tak lama lagi, ingat nak cari motor untuk mesin ni, kasi upgrade sikit, supaya lebih mudah, cepat dan lancar.. ok kawan-kawan, Mari menjahit..

2 comments:

  1. amboi net... tak tau plak aku hg penah amik upah jhit lgsir... ganas jugak hg ek..

    ReplyDelete
  2. haha.. anie.. dulu, langsir semua fesyen simple..boleh la..haha..

    ReplyDelete